سیری در هفته سی و سوم

View
هفته سی و سوم بارداریکودک شما اندازه یک کدو تنبل است. سیستم ایمنی نوزاد شما ترقی می کند، در حالی که مامان بی خواب نیاز به انرژی بیشتری دارد.

2. تحولات مادر در هفته سی و سوم بارداری

بی خوابی با تغییرات هورمونی، نیمه شب با شتاب دستشویی رفتن ها، گرفتگی پاها، سوزش معده و شکم بزرگتان، تعجبی نیست که خوب خوابیدن دور از دسترس باشد. بی خوابی سه ماهه سوم به سه نفر از چهار زن باردار حمله می کند. در هفته  33 بارداری، بدنتان به استراحت نیاز دارد پس به خاطر داشته باشید که نه نگران بودن و نه خیره شدن به ساعت و گذشت دقایق، کمکی نمی کنند. 

در عوض، تمام تلاشتان را کنید تا راحت باشید. یک حمام گرم و شاید یک فنجان شیر گرم قبل از خواب را امتحان کنید و از ورزش کردن، خوردن و نوشیدن خیلی نزدیک به زمان خواب پرهیز کنید و از همسرتان ماساژ بخواهید. اگر خواب هنوز هم از شما می گریزد، کتاب بخوانید یا به موسیقی آرامش بخش گوش کنید تا به خواب بروید.


چه چیزی موجب فراموش کاری بارداری (Pregnancy Brain) می شود؟

به طور معمول، باز هم این هورمون ها هستند که در این مساله نیز دخیل اند و اینبار به حافظه شما آسیب میزنند. کمبود کیفیت خواب به علت شرایط دوره ی بارداری (مخصوصاً در سه ماهه اول و سوم) نیز می تواند در این زمینه نقش داشته باشد. همچنین این امر که شما دائماً در حال ارسال سریع اطلاعات مختلف هستید (در حالی که مغزتان نیاز دارد که متمرکز بماند) نیز در این بین موثر است. علاوه بر این همه این تغییرات بزرگ و جذاب در این دوره از زندگیتان می توانند بر روی قدرت تمرکز مغزش ما اثر بگذارند.

همچنین تحقیقات نشان داده است که مغز شما واقعاً در طول دوره بارداری عملکردی متفاوت دارد و فعالیت در قسمتی از مغز که به مهارت های احساسی مربوط است بیشتر می شود (در تئوری به این دلیل است که شما به لحاظ عصب شناسی با نوزادتان در هنگام تولد هماهنگ باشید و در نتیجه راحت تر با هم ارتباط برقرار کنید).

نکته آخر اینکه چه باور بکنید و یا نه، حجم سلول های مغزی شما در واقع در طول سه ماهه سوم بارداری کاهش پیدا می کنند که نشان می دهد چرا مثلاً شما نمی توانید چیزی را که به تازگی در پاراگراف قبلی یک متن خوانده اید به یاد بیاورید). جای نگرانی نیست، مغز شما تنها چند ماه پس از وضع حمل به شرایط گذشته باز می گردد.


موضوعات مختلف را روی کاغذ بیاورید

اگر نیاز دارید که چیزی را به خاطر بسپارید، خواروباری که می خواهید بخرید، تماس های تلفنی که می خواهید بگیرید، سوالاتی که از پزشکتان دارید و یا خوردن ویتامین های مکمل، یک برگه یادداشت بزرگ در جای مشخصی برای خودتان داشته باشید. شاید بخواهید که یک دفترچه یادداشت هم در جایی که حفظ کردنش راحت است (مانند کیف دستی، ماشین و یا...) داشته باشید.


از تکنولوژی استفاده کنید

از گوشی هوشمند، لپ تاپ یا هر وسیله الکترونیکی دیگری می توانید برای برنامه ریزی کردن و کمتر فراموش کار بودن استفاده کنید.




نکات بیشتر

  1. به اندازه زیاد و کافی امگا 3 مصرف کنید. غذاهای سرشار از DHA (شامل یک ماهی مناسب برای دوران بارداری مانند ماهی سالمون یا قزل آلا (از مواد مغذی دیگری هستند که به تقویت عملکرد سالم مغز منجر می شوند و موجب بهبود عملکرد مغزی در مادر و نوزاد خواهند شد.
  2. خودتان را آماده کنید. انتظار داشته باشید که گیجی و حواس پرتی در طول هفته های اول پس از تولد نوزاد نیز باقی بمانند. در این زمان خستگی مفرط پس از زایمان (Postpartum Fatigue) جای هورمون ها را به عنوان دلیل اصلی حواس پرتی می گیرد اما هر دوی این موارد گذرا خواهند بود.
  3. چگونه متوجه می شوید که به اندازه کافی آب می نوشید؟ اگر مدام به دستشویی می روید و ادرار شما بی رنگ یا کم رنگ است یعنی به اندازه کافی آب می خورید.