سیری در هفته سی و دوم

View
هفته سی و دوم بارداریکودک شما اندازه یک طالبی است. او مهارت های بقا مانند مکیدن و تنفس را تمرین می کند، در حالی که رحم شما برخی از انقباضات برکستون هیکس را تجربه می کند.

4. ورزش و رژیم غذایی در هفته سی و دوم بارداری

تغذیه بارداری

غذاهای مناسب برای سرماخوردگی و آنفلوآنزا طی حاملگی

زمانی که باردار می شوید حتماً از قبل آمادگی برخی علایم را دارید مثل تهوع صبحگاهی، سوء هاضمه، یبوست و گاز معده اما چیزی که ممکن است ندانید این است که یک خانم باردار فقط علایم بارداری را ندارد بلکه مستعد هر نوع آلودگی است، حتی به حشره لای کتاب هم حساس است چه برسد به سرماخوردگی و آنفلوآنزا.

برای یک زن باردار احتمال تسلیم شدن در برابر این بیماریهای غیر مرتبط با بارداری بیشتر است. به این دلیل که در هفته 32 بارداری، سیستم ایمنی شما تحت فشار است تا از جنین محافظت کند، پیشگیری بهترین راه حل است.


خود را آرام کنید

می توانید این ناراحتی ها را با روش های قدیمی تسکین دهید. سوپ مرغ برای سینوس ها و گلو مناسب است به علاوه می توانید هر غذایی که حال شما را بهتر می کند مصرف کنید. تخم مرغ نیمرو، سیب زمینی، بلغور جو داغ، پوره سبزیجات، ماکارونی ساده، برنج یا پوره سیب زمینی همگی غذاهایی هستند که برای شما و بچه تان مناسب است. 

از چربی به هر شکلی که باشد اجتناب کنید، تست خشک و برشته بخورید، ماکارونی را بدون کره درست کنید و همچنین از شکر دوری کنید چون می تواند اسهالتان را طولانی تر کند. خوراکی هایی که برای تهوع صبحگاهی مصرف می کردید را فراموش نکنید، اگر حالت تهوع شما ویروسی باشد زنجبیل می تواند موثر باشد.


نوشیدنی بخورید

در یک دوره زمانی کوتاه، مایعات هم تراز مواد غذایی جامد مهم هستند به خصوص اگر آب بدنتان به خاطر تب، آبریزش بینی، استفراغ یا اسهال کم شده باشد. حداقل هر ساعت یک فنجان آب بنوشید و یا هر نوشیدنی دیگری، بهتر از این است که هیچ مایعاتی ننوشید. مایعات مغذی را انتخاب کنید، آب ساده مرغ که با سبزیجات پخته شده، آب میوه یا دمنوش ها نوشیدنی های داغ قطعاً گلودرد را تسکین می دهد، بنابراین فلاسک خود را پر از سوپ، چای خیلی رقیق و آب میوه رقیق، کنید و همراهتان داشته باشد. اگر دل پیچه دارید، یخ را در دهانتان مک بزنید یا بستنی چوبی بخورید.


ویتامین C

این ویتامین قوی ترین درمانگر طبیعی است، بنابراین آن را در قالب میوه های غنی از ویتامین C و سبزیجات دریافت کنید اما مکمل آن را نخورید مگر با تجویز پزشک. اگر معده شما نمی تواند مرکبات را تحمل کند، انتخاب های اسیدی را کمتر کنید و به جای آن انبه، آناناس، طالبی، جعفری خورد شده و گوجه فرنگی را جهت تامین ویتامین C مصرف کنید.


سخت نگیرید

اگر غذاهای اسیدی گلودردتان را تشدید می کند یا معده تان را اذیت می کند، غذاهایی را انتخاب کنید که سوزش کمتری ایجاد می کنند مثل پوره سوپ، چایی رقیق، شیر داغ و برای در نهایت می توانید آب میوه را نیز رقیق بنوشید.


شیر بنوشید

در زمان سرماخوردگی شیر را کنار نگذارید. اگر معده شما مشکلی ندارد حتماً شیر بخورید. مخلوط شیر و عسل درمان درد گلوی شما است.


هوشمندانه و با دقت غذا بخورید

قبل از سرماخوردگی، پیشگیری کنید. همیشه میوه و سبزیجات بخورید. مطالعات نشان می دهد که حداقل 7 مرتبه خوردن میوه و سبزیجات روزانه طی بارداری خطر ابتلا به عفونت های تنفسی مثل سرماخوردگی و عفونت سینوس ها را کاهش می دهد. مصرف میوه و سبزیجات حتماً نباید 7 بار باشد، در رژیم بارداری 9 مرتبه هم توصیه شده است.


آب کافی بنوشید (قابل توجه کارمندان باردار)

اگر خیلی روی پاهای خود بایستید و یا خیلی روی صندلی بنشینید، دچار ورم پاها خواهید شد. برنامه غذایی نقش کلیدی در کاهش ورم پاها دارد. از آنجایی که مقادیر زیاد سدیم (نم) تأثیر مستقیم روی ورم بدن دارد، باید میزان نمک دریافتی خود را کاهش دهید و کنترل کنید.

آب کافی بنوشید، زیرا آب کمک می کند که مایعات اضافی از بافت ها خارج شوند و وارد سیستم گردش خون بدن گردند. برای مدت 15 دقیقه پاها را در جایی بالاتر از سطح قلب خود قرار دهید تا خون در بدن شما به گردش درآید.

پیاده روی کنید، فعالیت ورزشی باعث حرکت مایعات در پاها می شود. هنگامی که عضلات بدن در اثر ورزش منقبض و منبسط می شوند، مایعات اضافی جمع شده در عضلات، حرکت کرده و از آنها خارج می شوند. البته ورزش زیاد و شدید نیز ورم پاها را بدتر می کند.

موقع نشستن، خون نمی تواند آزادانه جریان داشته باشد. اگر مجبورید مدت طولانی روی صندلی بنشینید (مثل کار کردن پشت میز کامپیوتر)، سعی کنید پاهای خود را به طور مرتب تکان دهید و هر چند وقت یک بار از روی صندلی بلند شوید و کمی راه بروید و حرکات نرمشی و کششی انجام دهید تا خون به طور منظم در پاها و بدنتان جریان داشته باشد.