سیری در هفته بیست و پنجم

View
هفته بیست و پنجم بارداریکودک شما اندازه یک بادمجان است. همانطور که کودک خودش را برای کشیدن اولین نفس آماده می کند، هموروئید مزاحم ممکن است به سراغ شما بیاید.

3. تحولات کودک در هفته بیست و پنجم بارداری

ریه های بچه برای نفس کشیدن آماده می شوند

بچه با تمام جست و خیزهایش در حال رشد است، الان طولش 8/22 سانتیمتر و وزنش به بیش از 3/680 گرم رسیده است. بلندتر از دو قوطی آبمیوه که روی هم سوار شده باشند و سنگین تر از چهارتای آن ها.



تغییرات بدن کودک خود را در هفته بیست و پنجم بارداری مشاهده نمایید



کودک شما در حال دریافت چربی بدن و چاق شدن است، بنابراین در این روزها او بیشتر شبیه به نوزاد می شود



موهای کودک شما هم اکنون دارای رنگ و بافت خاصی است که البته امکان تغییر آن پس از تولد وجود دارد


این هفته دیگر چه خبر است؟

پوست فرزندتان صورتی تر می شود، نه به خاطر آنکه گرمش باشد (در حقیقت، مایع آمنیوتیک به خوبی دما را تنظیم می کند که یعنی فرزندتان را همیشه در دمای مناسبی نگاه می دارد)، بلکه چون رگ های کوچک خونی اش که مویرگ نامیده می شوند زیر پوستش تشکیل و با خون پر می شوند.

کمی بعد در این هفته، رگ های خونی همچنین در ریه های بچه هم گسترش می یابند که آنها را یک قدم به رشد کامل نزدیک تر می کند و همچنین یک قدم به اولین نفسی که با هوای تازه بکشد، نزدیک تر می کند.

ولی در هفته 25 بارداری، ریه ها هنوز خیلی جای پیش رفت دارند. ریه ها شروع به ترشح سورفکتانت می کنند، ماده ای که به ریه ها کمک می کند تا بعد از تولد بچه با اکسیژن پر شوند و گسترش یابند، اما ریه ها هنوز برای آن که به طور کارآمد اکسیژن را به جریان خون بفرستند و دی اکسیدکربن را با بازدم بچه آزاد کنند، خیلی غیر پیشرفته اند.


سوراخ های بینی بچه باز می شوند

ریه ها تنها سیستمی نیست که برای ورود هوا آماده می شود. سوراخ های بینی فرزندتان که تا به حال بسته بوده اند، این هفته شروع به باز شدن می کنند. در حقیقت این به کوچولوی شما اجازه می دهد که تمرین نفس کشیدن را شروع کند.