سیری در هفته پنجم

View
هفته پنجم بارداریکودک شما اندازه یک هسته پرتقال است. سیستم قلب و گردش خون در حال توسعه هستند، در این حال سطح هورمون hCGدر بدن شما به اندازه کافی بالا است تا شما را وادار به استفاده از کیت خانگی تست بارداری کند.

4. ورزش و رژیم غذایی در هفته پنجم بارداری


تغذیه بارداری

ممکن است آن خوراک املت خوشمزه به طور باور نکردنی و بدون توضیحی، در هفته پنجم بارداری برایتان غیرقابل خوردن شود و یا با دیدن مرغ به گریه بیافتید و ظرف سالاد حالتان را بد کند.

ارتباط یک زن حامله با غذا فقط این نیست که او چه نیاز دارد بلکه موضوع این است که چه چیزهایی را می تواند برای خوردن تحمل کند و یا حتی بو کند. مطالعات نشان می دهد که بیش از 85 درصد از مادران باردار ناسازگاری غذایی را تجربه می کنند (اغلب در سه ماهه اول).

اگر خوش شانس باشید ناسازگاری ها فقط شما را درگیر غذا ها و نوشیدنی ها می کنند. به هر حال در این زمان نباید این غذا ها و نوشیدنی ها را مصرف کنید. اگر خیلی خوش شانس نباشید این ناسازگاری شامل غذاهایی که دارای مواد مغذی برای جنین هستند هم می شوند.

خوشبختانه نیازی نیست غذایی که حتی به اسمش حساس هستید را مصرف کنید. می توانید به آسانی با هنر جایگزینی، ناسازگاری های غذایی را تلافی کنید بدون این که ایده آل های تغذیه ای تان را به خطر بیاندازید.

بسیاری از زنان ناسازگاری غذایی را اوایل بارداری تجربه می کنند به خصوص با غذاهای پروتئینی و گوشتی. خوشبختانه منابع پروتئنی فراوانی به جز گوشت وجود دارد از جمله سویا، آجیل و حبوبات، لوبیا و برخی غلات.

اگر فقط ظاهر غذاها موجب می شود که معده تان به هم بریزد آنچه را که آزارتان می دهد را پنهان کنید، مثلا گوشت چرخ شده در خورش استفاده کنید و از گوشت کم چربی استفاده کنید که بوی کمتری دارد، مرغ خرد شده را در سوپ یا سالاد ماکارونی استفاده کنید، تخم مرغ را در کیک مصرف کنید.

به جای بیسکوییت ها و تنقلات، سالاد میل کنید، اگر به سالاد یا هر سبزیجات دیگری حساس هستید، بشقاب غذای خود را با رنگ های زرد و نارنجی تزئین کنید. هویج و سیب زمینی شیرین نسبت به سبزیجات از نظر دارا بودن بتاکاروتن، غنی تر هستند و معمولاً استفاده از آن ها ساده تر است، می توانید در کیک یا سوپ از خرد شده آن ها استفاده کنید. 

اگر به شیر هم حساس هستید، کلسیم را از لبنیات دیگر دریافت کنید مثل پنیر یا ماست.

به جای لبنیات، سویا، دانه کنجد، کشک، خربزه را جایگزین کنید، همچنین کنسرو ماهی با استخوان (کیلکا و ساردین)، حتی کلم بروکلی و لوبیای پخته شده دارای کلسیم هستند. 

ممکن است از زمانی که تست بارداریتان مثبت شده دیگر به سبزیجات زیاد علاقه نداشته باشید، به جای آن ها میوه ها را انتخاب کنید که برطرف کننده نیازهای تغذیه ای شما هستند، به خصوص آنهایی که از نظر دارا بودن بتاکاروتن بسیار غنی هستند مثل: انبه، طالبی و زردآلو که منبع بسیار خوبی از ویتامین C نیز هستند. بیشتر این حساسیت های غذایی در سه ماهه دوم کم می شود یا از بین می رود.