سیری در هفته پنجم

View
هفته پنجم بارداریکودک شما اندازه یک هسته پرتقال است. سیستم قلب و گردش خون در حال توسعه هستند، در این حال سطح هورمون hCGدر بدن شما به اندازه کافی بالا است تا شما را وادار به استفاده از کیت خانگی تست بارداری کند.

2. تحولات مادر در هفته پنجم بارداری

تست های بارداری

تا به حال باید فهمیده باشید که پریود نشدید، این یکی از واضحترین نشانه ها برای حامله بودن تان است. در هفته پنجم بارداری میزان HCG یا همان هورمون معروف بارداری در ادرار شما به قدر کافی بالا رفته که توسط یک تست (Baby Check: می توانید از داروخانه تهیه کنید) مشخص شود. یعنی می توانید چیزی که شک داشته اید را حتمی کنید، از شادی خالص تا ترس محض. تغییرات حال و هوایتان کاملاً طبیعی است و بهتر است به آن ها عادت کنید چون برای 9 ماه آینده شرایطتان همین خواهد بود.


نشانه های زودرس بارداری

نشانه های دیگری هم برای زودتر فهمیدن بارداری وجود دارد. مثل حس خستگی شدید که بر شما غالب شده، پستان های تان که حساس تر شده، یا حالت تهوع خفیف.


هجوم هورمون های بارداری

مقدار زیادی از هورمون ها که در بدن شما گردش می کنند، به صورت انبوه تولید می شوند و در همکاری با یکدیگر، تغییرات فیزیکی لازم را در بدن شما ایجاد می کنند. استروژن برای حفظ مقدارهای پروژسترون و HCG و پروژسترون برای حفظ کارکرد فیزیکی جفت تولید می شود، تا عضلات صاف رحم را از انقباض حفظ کند، و موجب تحریک رشد بافت سینه ها شود. HCG برای حمایت از جسم زرد عمل می کند که بچه را تا زمان تشکیل جفت، حدوداً تا پایان سه ماهه اول، تغذیه می کند و پروژسترون را در حد مناسب نگاه می دارد.


تحولات مادر در هفته پنجم بارداری


نکات بیشتر

  1. وقت آن است که مصرف بعضی خوردنی ها از برنامه ی غذایی شما حذف شوند، مثل لبنیات محلی و غیر پاتوریزه. همچنین بعضی ماهی هایی که به صورت خام مصرف می شود. این ها می توانند باعث مسمومیت غذایی و یا انتقال آلودگی های میکربی به شما شوند و احتمالاً جنین تان را تحت تاثیر قرار دهند.
  2. اگر حیوان خانگی خاصی و یا گربه دارید، نباید سبد حمل آن را تمیز کنید، زیرا ممکن است باعث انتقال میکرب توکسوپلاسما به شما شود و به جنین آسیب برساند و یا باعث سقط شود.
  3. حدود 40 درصد مادران باردار عفونت های دندانی دارند که احتمال زایمان زودرس را افزایش می دهد. پوسیدگی دندان پنج برابر بیشتر از آسم شیوع دارد و باید به این نکته توجه داشت که پوسیدگی قابل انتقال است. برخی از زنان در سنين باروری، پوسيدگی دندان دارند، پوسیدگی دندان بيماری است که در آن قندها توسط باکتری ها تخمير و تبديل به اسيد می شوند و مینای دندان تخریب شده و پوسيدگی آغاز می گردد. زنان باردار به چند دليل در معرض خطر بالاتر پوسیدگی دندان قرار دارند مثل: افزايش اسيد در حفره دهان، تمايل زياد به خوردن وقت و بی وقت مواد غذایی شيرين و توجه کم به بهداشت دهان به دلیل بی حوصلگی. پیشگیری کلید اصلی سلامت دهان است پس بیایید با کمک بهداشت دهان مناسب، رژیم غذایی سالم و معاینات منظم دندانپزشکی سلامت دهان و دندان خود را تضمین کنیم.