تغییرات مرتبط با بارداری كه بر ورزش تأثیر گذارند

View

  • شلی لیگامانهای رحم و شكم به دنبال ترشح بیشتر هورمون ریلكسین كه به منظور آمادگی كانال زایمان اتفاق می افتد موجب درد شایع ناحیه لگن به خصوص استخوان پوبیس می شود؛ بنابراین، در این دوران مفاصل حساس بوده و بهتر است از حركات ناگهانی مفاصل اجتناب شود.
  • افزایش وزن توأم با تغییر شكل بدن و تغییرات مكانیكی وابسته به بزرگی شكم كه ناشی از رشد پستان ها، رحم و جنین است، موجب افزایش قوس كمر یا لوردوز پیش رونده در ستون فقرات می شود كه این موضوع می تواند مركز ثقل بدن را به سمت بالا تغییر داده و مشكلاتی را در زمینه حفظ تعادل بدن برای زن باردار ایجاد كند. در اكثر موارد افزایش قوس كمر باعث درد قسمت پایین كمر شده كه حدود نیمی از زنان باردار را تحت تأثیر قرار می دهد.
  • افزایش وزن موجب بیشتر شدن فشار روی مفاصل و استخوان ها می شود. همچنین فشار ناشی از ادم عمومی بدن به دنبال بالا بودن سطح استروژن و پروژسترون مادر بر اعصاب محیطی موجب بروز درد می شود.
  • ورزش موجب می شود بدن وزن اضافی ناشی از بارداری را بهتر تحمل كند زیرا در طی تمرینات ورزشی جریان خون عضلات و اكسیژن رسانی به بافت های عضلانی بیشتر می شود.
  • افزایش پنجاه درصدی حجم خون و افزایش بیست درصدی ضربان قلب به خصوص در سه ماهه دوم بارداری از تغییرات فیزیولوژیك این دوران است؛ بنابراین افزایش ضربان قلب معیار مناسبی برای شدت تمرینات نیست. اگر خانم باردار بتواند ورزش را تا جایی ادامه دهد كه توان صحبت كردن داشته باشد (Talk Test)، بدین معناست كه شدت تمرینات از حد متوسط برخوردار است.
  • هنگام حاملگی فشارخون در سه ماهه دوم به دلیل كاهش مقاومت عروق سیستمیك مختصری افت می كند بنابراین باید از حركات سریع و تغییر پوزیشن از حالت خوابیده به ایستاده اجتناب شود تا خانم باردار دچار سرگیجه نشود.
  • افزایش متابولیسم پایه در دوران بارداری منجر به افزایش مختصر درجه حرارت بدن می شود. افزایش حرارت بدن بیش از 39 درجه می تواند با صدمات جدی به جنین همراه باشد. به همین دلیل به خصوص در سه ماهه اول بارداری، خانم باردار باید از وان یا سونای داغ و یا ورزش در هوای گرم اجتناب نماید.