بهداشت دوران قاعدگی

View

دگرگونی های طبیعی بلوغ جنسی

در دختران طبیعی یک پستان ممکن است قدری سریع تر از پستان دیگر رشد کند که معمولاً منجر به عدم تقارن خفیفی در اندازه پستان ها می شود. در این صورت باید به فرد اطمینان داد که با پیشرفت بلوغ، این عدم تقارن خفیف تر خواهد شد.

اغلب قاعدگی هایی که طی سال اول پس از شروع قاعدگی رخ می دهد نامنظم است. در این مدت، فواصل بین دو قاعدگی و نیز مدت و میزان خونریزی متغیر است و با پیشرفت بلوغ این مشکل نیز بتدریج حل خواهد شد.


بهداشت دوران قاعدگی

در این دوران، رعایت بهداشت فردی بی نهایت مهم است زیرا در سلامت زن تأثیر بسزایی دارد. خون، به مرور زمان متعفن می شود، لذا رعایت نظافت و استحمام و تعویض نوار بهداشتی ضروری است. شستشوی بدن )دوش گرفتن( در دوران قاعدگی امری است لازم و برخلاف اعتقاد عوام که حمام کردن و شستشو در این دوران را خطرناک می دانند نه تنها ضرری ندارد بلکه برای از بین بردن آلودگی بسیار مؤثر است، باید توجه داشت که در این ایام، استفاده از وان حمام صحیح نیست.

هیچ نوع رژیم غذایی خاصی در این دوره توصیه نمی شود جز اینکه مانند همیشه مواد غذایی باید دارای مقدار کافی پروتئین، مواد قندی، چربی، املاح معدنی و ویتامین ها باشد.

در این دوران، استراحت مطلق ضروری نیست و فرد می تواند به فعالیت های روزانه و اجتماعی خود ادامه دهد و حتی به ورزش های سبک بپردازد.

درصورت وجود بوی غیرعادی یا ترشحات غیرمعمول، فرد باید توسط پزشک مورد معاینه قرار گیرد تا وجود یا عدم وجود عفونت مشخص گردد.