مراجعات زن باردار به پزشک یا کلینیک بهداشت خانواده

همان طور که قبلاً  ذکر شد، لازم است زن باردار به طور منظم به مراکز بهداشتی - درمانی مراجعه نماید و در طی بارداری تحت نظر پزشک یا ماما باشد. 

اولین مراجعه، بلافاصله پس از آگاهی از بارداری است. به طورکلی زن باردار در طول بارداری طبیعی به 8 بار مراقبت کلینیکی نیاز دارد.  به علاوه، لازم است در صورتی که هرگونه علایم غیرطبیعی مشاهده شود فوراً به کلینیک یا پزشک مراجعه نماید. در مراجعه اول که در هفته 6 تا 10 است آزمایش های لازم و معاینات بالینی مورد نیاز انجام می شود. 

این آزمایش ها شامل:

  • آزمایش ادرار ازنظر وجود عفونت و آلبومین،
  • آزمایش خون از نظر میزان هموگلوبین، گروه خون، RH 
  • و نیز آزمایشاتی که به صلاحدید پزشک انجام می گیرد.
معاینات بالینی شامل وزن کردن، تعیین فشار خون، معاینه قلب و ریه ها، معاینه دندان ها و گلو و معاینه پستان ها و نوک آنها می باشد. در هر مراجعه، شکم بیمار معاینه خواهد شد و در معاینه شکم، رشد رحم و مناسب بودن آن با تاریخ بارداری و وضعیت جنین بررسی خواهد شد.

گاهی لازم است برای تعیین وضعیت مادر و جنین از سونوگرافی استفاده شود. معاینه مهبلی در ماه آخر، اطلاعات لازم را درباره نرم و باز شدن گردن رحم و وضعیت جنین به دست می دهد. این اطلاعات از نظر پیش بینی زمان زایمان و نیز نوع زایمان مفید خواهد بود.

در هر مراجعه، از خانم باردار پیرامون نشانه های نامطلوب مانند تورم دست ها و صورت، خونریزی و سردرد سؤال می شود. پس از انجام معاینات ذکر شده، پزشک دستورات لازم را در مورد تغذیه، استراحت، خواب، ورزش های مناسب، شست و شو، نوع لباس، مواظبت از دندان ها و ... به خانم باردار خواهد داد.