روز جهانی کودک

روز کودک روزی است که برای یادبود و افتخار کودکان شناخته شده است. کشورها و سازمان های بین المللی مختلف، روزهای متفاوتی را به عنوان روز کودک اعلام کرده‌اند و آن را جشن می گیرند.

روز جهانی کودک در ایران و دنیا

روز جهانی کودک ۲۰ نوامبر است اما هر کشوری یک روز خاص را به عنوان روز کودک نامگذاری کرده و جشن می‌گیرد.

این روز در ایران هر ساله ۸ نوامبر برابر با ۱۶ مهرماه برگزار می‌شود و برای این مناسبت یک هفته را به عنوان هفته ملی به کودکان اختصاص داده‌اند.

روز کودک برای اولین بار توسط دکتر چارلز لئونارد کشیش کلیسایی در ایالت ماساچوست آمریکا نامگذاری و برگزار شد. لئونارد در این روز خدمات ویژه‌ای برای کودکان در نظر گرفت و آن را (Rose Day) نامید که بعدها به نام روز گل یکشنبه و سپس روز کودک شناخته شد.

روز جهانی کودک در حدود ۵۰ کشور جهان در تاریخ اول ژوئن جشن گرفته می‌شود اما این روز از سوی یونیسف ۲۰ نوامبر تعیین شده است. این روز در برخی از کشورها از جمله نیوزلند در اولین یکشنبه ماه مارچ، تایوان و هنگ گنگ چهارم آوریل، بنگلادش ۱۷ مارچ، فلسطین پنجم آوریل، ترکیه ۲۳ آوریل، کره جنوبی و ژاپن پنجم مِی، اسپانیا و انگلیس دومین یکشنبه ماه مِی برگزار می‌شود.

روزی برای کودک برای اولین بار نیز توسط بریتانیا در سال ۱۹۵۴ مطرح شد و پس از آن کشورهای دیگر تشویق شدند تا روزی را به کودکان اختصاص دهند تا در درجه اول تبادلات دو طرفه و درک بین کودکان را افزایش دهند و در درجه دوم فعالیت‌هایی را برای بهره مند کردن و ارتقاء رفاه کودکان در سراسر جهان ترتیب دهند.

بر اساس مصوبه‌ی جهانی سازمان ملل، کشورهای مختلف یک روز را به نام کودک انتخاب کرده و همه ساله آن روز را با هدف توجه دادن جامعه به مسایل کودک جشن می‌گیرند. در ایران نیز جلسه‌ای با حضور نمایندگان وزارت آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و برخی دیگر از نهادها تشکیل شد که در نهایت ابتدا منجر به انتخاب روز ۹ اکتبر به عنوان روز جهانی کودک شد که در ادامه این تاریخ به ۸ اکتبر برابر با ۱۶ مهرماه تغییر یافت. سپس تصمیم این گروه به دفتر یونیسف در ایران اطلاع و به عنوان روز جهانی کودک در ایران به رسمیت شناخته شد.

در نهایت نیز شورای فرهنگ عمومی این روز را تصویب کرد که به تقویم رسمی کشور اضافه شد.