اهمیت وزن گیری مناسب در دوران بارداری

View

زنان باردار دچار اضافه وزن و چاقی با مشكلات متعددی در دوران بارداری و زایمان مانند دیابت، پرفشاری خون و زایمان زودرس مواجه می شوند. افزایش وزن بیش از حد هنگام بارداری یكی از نگرانی های زنان باردار مبتلا به اضافه وزن می باشد.

اگر چه افزایش وزن در زنان باردار دچار اضافه وزن، خطراتی را برای مادر و جنین به همراه دارد؛ ولی دوران بارداری زمان مناسبی برای كاهش وزن نیست و این زنان نیز باید تا حدودی افزایش وزن داشته باشند. استفاده از یك رژیم غذایی مناسب برای زنان دچار اضافه وزن و چاقی توصیه می شود؛ زیرا در این دوران آنان نباید رژیم كاهش وزن داشته باشند؛ بنابراین، انتخاب مواد غذایی باكیفیت و ارزش غذایی مطلوب و خودداری از مصرف مواد غذایی پركالری، مورد تاكید می باشد. به منظور توصیه های تغذیه ای برای خانم های باردار دچار اضافه وزن و چاق باید به منابع غذایی در دسترس خانواده، عادات و خانم های باردار در هر شرایطی كه باشند (لاغر، طبیعی، اضافه وزن یا چاق)، باید افزایش وزن متناسب با وضعیت خود داشته باشند؛ بنابراین استفاده از رژیم غذایی محدود برای كاهش وزن خانم های باردار چاق توصیه نمی شود و باید با توصیه های تغذیه ای مناسب، میزان كالری دریافتی و در نهایت وزن آنان را كنترل نمود. خانم های باردار چاق نیز نیاز به افزایش وزن مطلوب دارند.

برخی علل عمده افزایش وزن بیش از حد مطلوب شامل موارد ذیل است:

  • عادات و رفتارهای غذایی نامناسب از جمله مصرف زیاد منابع غذایی نشاسته ای (نان، برنج، ما كارونی)، غذاهای چرب و سرخ شده، چیپس، سیب زمینی سرخ كرده، غذای فوری، نوشابه های قندی (كولاها، آب میوه های صنعتی كه حاوی قند زیادی هستند)، شیرینی و شكلات
  • كم تحركی و نداشتن فعالیت جسمانی
  • ادم و احتباس مایعات و یا در مواردی ابتلا به پره اكلامپسی